Mötesprogram

Nätverket för Politisk kommunikation - Mötesprogram

Känslor vs. fakta?

När man lanserar en kampanj, är det ofta bra att ha ryggsäcken fylld med fakta, statistik och siffror för att kunna underbygga och argumentera för sin politiska agenda. Men gäller detta fortfarande i en värld där fake news, känslornas politik och alternativa fakta får mer och mer plats? Kanske är torra siffror och data rentav det viktigaste verktyget mot fake news? Dagens gäster gör oss klokare på vad denna postfaktuella samhällstrend innebär, hur vi navigerar genom denna nya verklighet och hur vi balanserar mellan att appellera till folks känslor och att utnyttja desamma.

m/ Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör för SvD, och Anna Grönlund Krantz, CEO Hallvarsson Halvarsson

Klimatkommunikation - hur gör man rätt?

Det råder ingen tvekan om att vi alla måste ta vårt ansvar för det samhälle vi lever i - speciellt för de kommande generationerna. Många stora företag och organisationer har därför gradvis definierat en hållbarhetsprofil som visar på hur de bidrar till att ta hand om världen eller är CO2 -neutrala. Denna gröna profil bör företrädesvis övervägas i alla initiativ, och här spelar kommunikatörerna en viktig roll när olika åtgärder ska spridas framgångsrikt till omvärlden. Men hur navigerar man kommunikativt i dessa klimattider? Hur levererar man meddelandet om konkreta och hållbara åtgärder utan att anklagas för till exempel “green washing”? Vilka verktyg kan användas för att tillgodose behovet av hållbarhet i alla delar av ens kommunikation?

m/ Caroline Thunved, VD för Sveriges Kommunikatörer, och Katarina Adamson, Director Consumer Experience Volvo (ej bekräftad)

Konsten att be om ursäkt

Det kan vara svårt att erkänna sitt misstag och be om ursäkt. Måste man be om ursäkt för att återfå förtroendet från sina bankkunder efter att ha tvättat pengar? Hur fortsätter man att tala i guds namn efter att ha bett om ursäkt för kränkningar av en hel befolkningsgrupp? Och vilken ursäkt hittar man för att ha ’heilat’ på en ungdomsbild? Vi bjuder in en av landets främsta kriskommunikatörer och -strateger, och frågor honom, när man ska be om ursäkt och hur man gör så utan att tappa ansikte?

m/ Charlie Stjernberg, vice VD i Prime Public Relations

Heta ämnen och skärpta lägen: Hur uttrycker du dig!?

På sociala medier finns mer hårt dragna linjer än någonsin. Man måste vara försiktig så att man inte förolämpar någon när man pratar om "heta ämnen". Men ska politisk korrekthet uppfattas som en begränsning av tankar och idéer? Vilka är nackdelarna och fördelarna? Vad innebär egentligen politisk korrekthet och på vilket sätt är den ett hot mot yttrandefriheten? Hur ska balansen hittas?

m/ Alice Teodorescu, jurist och samhällsdebattör och Daniel Suhonen, debattör och chef för tankesmedjen Katalys

När krisen kommer

Shitstorms och motvind i medierna är nästan ofrånkomliga. Eller hur? En bra kommunikationsstrategi kan vara helt avgörande när krisen kommer. Hur undviker man att sätta bollen i rullning, och hur håller man huvudet kallt när man sitter i heta stolen? När ska man backa och när ska man ta upp kampen? Vilka är de viktigaste verktygen i kriskommunikatörernas låda? Jeanette Fors-Andre har hjälpt företag och organisationer med dessa funderingar i nästan två decennium. Vi diskuterar alla dessa frågor om hur man ska agera den dag krisen kommer.

m/ Jeanette Fors-Andre, expert inom kriskommunikation

Vill du höra mer?

Är du intresserad eller har frågor kring nätverket eller medlemskap, kan du kontakta vår medlemskonsult.

Carl Reutercrona

Medlemskonsult