Mötesprogram

Nätverket för Politisk kommunikation - Mötesprogram

Konsten att be om ursäkt

Det kan vara svårt att erkänna sitt misstag och be om ursäkt. Måste man be om ursäkt för att återfå förtroendet från sina bankkunder efter att ha tvättat pengar? Hur fortsätter man att tala i guds namn efter att ha bett om ursäkt för kränkningar av en hel befolkningsgrupp? Och vilken ursäkt hittar man för att ha ’heilat’ på en ungdomsbild? Vi bjuder in en av landets främsta kriskommunikatörer och -strateger, och frågor honom, när man ska be om ursäkt och hur man gör så utan att tappa ansikte?

m/ Charlie Stjernberg, vice VD i Prime Public Relations

Känsliga ämnen och skärpta lägen: Hur uttrycker du dig!?

På sociala medier dras linjerna hårdare än någonsin. Man måste vara försiktig för att inte förolämpa någon när man berör känsliga ämnen. Vad innebär egentligen politisk korrekthet? Begränsar det tankar och idéer, eller är det rentav ett hot mot yttrandefriheten? Vilka är för- och nackdelarna, och hur hittar vi balansen?

m/ Alice Teodorescu, jurist och samhällsdebattör och Daniel Suhonen, debattör och chef för tankesmedjen Katalys

Komplicerade case

Vissa frågor har starkt stöd från de flesta, medan andra är direkt impopulära. När det rör sig om fall som många i förväg är skeptiska till bör inget i kommunikationen lämnas åt slumpen. Därför har vi till dagens möte bjudit in Patrik Hildingsson från Swedish Match, och Mattias Rådström från SAAB, att dela med sig av sina erfarenheter av hur organisationer kan kommunicera komplicerade case för att vinna allmänhetens eller politikers acceptans.

m/ Patrik Hildingsson, Vice President Communications Swedish Match, och Mattias Rådström, Head of Media Relations SAAB

När krisen kommer

Motvind i medierna är nästan ofrånkomligt. En bra kommunikationsstrategi kan vara helt avgörande när vi hamnar i krissituationer. Hur undviker man att sätta bollen i rullning, och hur håller man huvudet kallt när man hamnar i hetluften? När ska man backa, och när tar man kampen? Vilka är kriskommunikatörens viktigaste verktyg? Jeanette Fors-Andre har hjälpt företag och organisationer med dessa frågor i nästan två decennier, och under dagens möte förbereder vi oss för hur vi kan agera den dagen krisen kommer.

m/ Jeanette Fors-Andre, expert inom kriskommunikation

Vill du höra mer?

Är du intresserad eller har frågor kring nätverket eller medlemskap, kan du kontakta vår medlemskonsult.

Julia Nordström